RSS Feed

Sund weekend-brunch

Sund weekend-brunch

I søndags havde jeg en brunchaftale med et par veninder. Normalt betyder det, at vi sidder på en café og spiser bunker af mad inkl. pandekager, croissanter osv. Det kunne, for mit vedkommende, jo ikke rigtig lade sig gøre denne gang. Derfor inviterede jeg pigerne hjem til mig og serverede følgende brunch inden vi efterfølgende tog i biografen og nød en eftermiddag uden børnene 🙂

Brunchen kunne indeholde alverdens forskellige ting, men denne gang lavede jeg den som følger:

Laks med hytteret – 1 skive røget laks med hytteost, radiser, purløg, salt & peber

Æg & Bacon – Parmaskinke bagt i ovn med røræg på toppen

Bagt tomat – Tomaten er halveret og drysset med salt, peber og rosmarin og er bagt i ovnen i to timer ved 150 gr.

Råkost – Revet gulerod, rødbede og æble med saft af en halv citron (kunne også indeholde lidt hakkede hasselnødder)

Ost med peberfrugt – Denne gang havde jeg valgt en emmetaler. (Da det er en forholdsvis fed ost, skal man ikke have meget af den. Man kunne også vælge en mager ost og spise en større mængde)

Vindrue-grape-salat – Halverede vindruer og fileter af grape (her rød grape og blå druer). Frugterne blandes med finthakket mynte, saften af en halv citron og evt. lidt sødemiddel efter behag.

Syltetøj – 3 tsk. sukkerfri syltetøj (denne gang serverede jeg brombærsyltetøj). Jeg plejer at bruge syltetøj fra Minimum eller St. Dalfour, som begge primælrt søder med druesaft.

Æblegrød med vanilieyoghurt – To æbler skrælles, skæres i mindre stykker og koges møre i lidt vand, citronsaft og en kanelstang (eller alternativt en 1/4 tsk. kanel). Afkøles og toppes med en god klat græsk yoghurt rørt med vanille og evt. lidt sødemiddel efter behag.

Til dette serverede jeg kaffe, té og isvand, rugbrød og et groft franskbrød. Jeg spiste 80 g. brød. Denne brunch gælder for både morgenmad og frokost, men jeg får ikke de mange grøntsager, der skal sætte min forbrænding i vejret. Derfor kan jeg som mellemmåltid senere på dagen spise ‘resten’ af grøntsagerne – enten som snacks eller som salat.

Skriv en kommentar