RSS Feed

2 nemme opskrifter med laks

2 nemme opskrifter med laks

Somme tider er det dejligt at bruge mange timer i køkkenet – og så er der alle de andre dage. Ikke så meget søvn om natten. Leg med børnene hele dagen. Udflugter med familien, hvor man kommer sent hjem etc.

I sidste uge var der flere af disse aftener – hvor jeg var rigtig træt. På sådanne dage er det skønt at have nogle opskrifter, der er hurtige at lave og smager godt. Jeg lavede følgende to retter med laks – en varm og en kold.

Opskrifterne er til én person!

Laks med låg

150-200 g. laks uden skind

100 g. porrer

100 g. gulerødder

100 g. hvidkål

Citronsaft af ½ citron

130 g. græsk yoghurt

1 tsk. estragon

Salt & peber

Snit porrerne fint og riv gulerødder og kål. Svits alle grøntsagerne i en gryde (se nedenfor).

I mellemtiden tages skindet af laksen, som lægges i bunden af et ildfast fad. Laksen krydres med estragon, salt og peber og citronsaften hældes over.

Yoghurten røres sammen med grøntsagerne og krydres med salt og peber. Derefter hældes massen over laksen og bages i ovnen ved 180 gr. i ca. 30-40 min.

Arbejdstid 20 min. Ovntid 40 min.

Laks og grøn salat

150-180 g. laks

Salat og grønt efter eget ønske. Jeg brugte denne gang hjertesalat, rød peberfrugt, tomater, agurk og forårsløg.

Dressingen rørte jeg sammen af lidt ylette, tabasco, salt, peber, citronsaft og to dråber sødemiddel.

Jeg serverede retten med et par skiver citron.

Det hele tog 15 min.

Skriv et svar

