RSS Feed

En uge med flydende sundhed!

En uge med flydende sundhed!

  Juicekur, faste, reboot, udrensning… kært barn har mange navne. Jeg vælger at kalde denne for “Juiceugen”. En uge med flydende sundhed. 
Det sidste stykke tid har min juicer været i brug i kortere perioder, til brug når jeg trængte til en ‘pause’ fra mad, som udrensning eller som morgenmad. Lige pt. juicer jeg ca. hver anden dag, og min krop fortæller mig, at jeg har gang i noget rigtigt! 

  
Jeg har længe fundet inspiration hos Martin Mogensen, Mads Bo og senest Joe Cross i filmene Fat, Sick and Nearly Dead.

Hvis nogle er det mindste i tvivl om, hvad grøntsager og frugt i flydende form kan gøre for ens krop, kan Joe Cross forklare det på underholdende og faktuel vis med en masse eksempler fra virkeligheden! Det handler nemlig ikke kun om vægttab. Det handler om at give kroppen de rette betingelser for den bedste trivsel, harmoni og sundhed.

I bund og grund, er man udelukkende selv herre over, hvad man putter i munden. Spiseforstyrrelser og generelle omgivelser (arbejde, parforhold, økonomi osv.) kan være udfordrende (VIRKELIG udfordrende) men i sidste ende, er det kun en selv, der vælger, om det er sund kost eller usund kost, der puttes i munden.

Argumenterne for juice og en plantebaseret kost er mange, så nu vil jeg kaste mig ud i endnu et mini-forløb. Lige nu er jeg så propfyldt med motivation og gejst, at jeg har givet mig selv den udfordring at holde en Juiceuge – minimum én uge udelukkende på juice/smoothies.

Og hvad kræver det så egentlig? Det kræver en juicer, en blender og en kæmpe bunke grøntsager og frugt. Jeg har valgt at følge en ugeplan fra bogen Den fedeste juicekur.  

    Som I kan se af indkøbslisten nedenfor, ser det rimelig overkommeligt ud. Listen er på forhånd lavet for en, alt er beskrevet ned til mindste detalje, så skal der bare købes ind!
 Og hold nu op, jeg fik købt ind. Det tog to timer at fylde mere end to propfyldte indkøbsvogne op. Og først derefter kom det næste problem – hvordan dælen skulle jeg finde plads i køleskabet.

   
    
 
Ud over alle grøntsagerne og frugten, skal jeg bruge en lille smule kosttilskud, naturlige mælkesyrebakterier, plantebaseret proteinpulver og sunde, nærende olier.

  
Og nu er det så bare med at tage springet og gøre det. Imorgen går det løs med alt hvad det indebærer.

Fællesskabet omkring mit vægttab har været enormt vigtigt. Jeg har altid anerkendt, at folks vægttab er vidt forskellige og deres åbenhed om det lige så forskellige. Efter at have hørt Joe Cross fortælle om sin oplevelse med vægttab, reboots mm. blev jeg bekræftet i vigtigheden af fællesskabet omkring sig i en vægttabsperiode. 

Hver eneste der læser mine opslag og indlæg giver mig småvirtuelle klap på skulderen og styrke til at fortsætte min rejse mod et sundere, slankere og gladere jeg.

Hvert eneste ‘like’ motiverer mig og inspirerer mig til nye ideer, projekter, indlæg mm.

Hver eneste kommentar får mig til at reflektere over min sundhed og er dermed med til at udfordre mig selv på både min fysiske og mentale sundhed.
Jeg har fundet vejen, og balancerer for tiden rigtig fint på den.  Det er ikke mindst lykkedes, fordi jeg har haft et fantastisk netværk omkring mig, og fordi jeg har turdet åbne op og bruge fællesskabet og mine omgivelser til både at spejle mig i, finde inspiration i samt kunne dele mine svære tider og store succeser med. 

💛 I er guld værd – TAK (og skål!) 💛 

 

Skriv et svar

