RSS Feed

Træning – sved på panden og smil på læben!

Jeg er blevet spurgt til min træning. Og træningen er jo altid et tilbagevendende tema – hvilken slags træning og hvilken mængde er den bedste i forhold til et ønsket vægttab?
Jeg har ikke svaret på dette, men vil dog rigtig gerne byde ind med min holdning, mine erfaringer og mine idéer.

20130520-213436.jpg

SJAW!!
Først og fremmest skal træning være sjovt! Hvis man ikke har fundet en motionsform, der giver en glæde og smil på læben, vil man ikke kunne holde motivationen oppe med tiden.
Jeg har dyrket badminton i mange år og er efter mit 2. barn heldigvis kommet igang med at spille igen. Det betyder to ugentlige træninger med søde og dejlige venner. 2 gode timers træning med en kombination af kondition, styrke og teknik – i særdeleshed en helkropstræning.

Når jeg vil have sjov træning, melder jeg mig også på diverse hold i Fitness World. Jeg deltager i alt fra Thai Bo og Boksning til Zumba og Latin Mix og Stram op og Puls/Styrke, hvis jeg ikke er motiveret nok til at styrketræne alene.
Det ekstra gode ved holdtræningerne er, at de nemt kan kombineres med anden træning i centeret – løb, cykling, romaskine eller styrke.

Styrke og stram-op
For mig har det været vigtigt at styrketræne gennem hele min vægttabsperiode. Dette af flere grunde.
Jo større muskler, jo bedre forbrænding, når man ikke laver noget – Bonus bonus bonus!!
Så jeg sørger for at træne de store muskelgrupper.
Dernæst får styrketræning mig til at føle mig stærk. Jeg elsker følelsen af, at være blevet strammet op, at der er kommet flere kilo på maskinerne siden forrige gang osv.
Jeg fokuserer på at komme det meste af kroppen igennem i løbet af en træning – primært med helkropsøvelser for at få pulsen op og få musklerne til at samarbejde og derved aktivere flere muskelgrupper samtidigt.

Jeg træner følgende (selvfølgelig med variation!!)
– En masse forskellig mave på gulv og bold
– Fire forskellige rygøvelser
– Benpres (og læg i samme maskine)
– Lange skridt med vægtskiveri hænderne
– Inderlår og yderlår
– Squat med vægt på
– Sving af kettlebells mellem benene
– Armstrækninger
– Wanna-be-planke, hvor jeg støtter på begge fødder og en hånd og hiver i en elastik
– Armhævninger ‘liggende’ i ringe

Konditionstræning
Min konditionstræning består af min badmintontræning, løb (primært ture på 5-6 km.), løb, crosstrainer samt romaskine i Fitness World.
Jeg har ALDRIG været den store løber. Jeg synes ikke, det er det mest spændende i verden. Men jeg tvinger mig selv afsted og prøver at nyde den friske luft og det gode vejr. Og så nyder jeg i den grad, at det er blevet lettere og nemmere at løbe, i takt med at jeg har tabt mig!
Jeg bruger endomondo, når jeg løber, og prøver altid at konkurrere mod mine egne tider… Det holder mig til ilden!
I næste måned starter jeg på sommertræningen i badmintonklubben, som består af en blanding af kondition, styrke og skadesforebyggende træning. 4 timer om ugen. Det glæder jeg mig meget til.

Min træning
Min typiske træningsuge ser som regel således ud, men den kan variere meget:
– Badminton 4 timer om ugen
– Løb 30 min. om ugen (6 km.) eller en gang imellem 10 km. på rulleskøjterne
– Fitness World 2 timer om ugen – med en blanding af kondition og styrke

Træningen har en kæmpe betydning for mig
Træningen har flere gode effekter for min krop og mit sind.
Når jeg har trænet, er jeg fyldt med energi og en helt enorm stor lyst til at spise sundt. Træningen giver mig et skud selvtillid og giver mig motivation til at fortsætte, hvilket gør det meget lettere at være på kur. De uger jeg ikke får trænet så meget er jeg derimod mere irritabel, føler mig tungere og mindre attraktiv. Så der er mange gode grunde til at træne, hvis man gerne vil tabe sig!!

Hurra for træning!!!
Andrea🙂

Og så er der selvfølgelig de dage, hvor en organiseret træning ikke kan lade sig gøre

20130520-211340.jpg

Skriv et svar

