RSS Feed

En forsmag på julen

En forsmag på julen

Hvad skal man dog stille op med den kære ‘søde’ juletid??

Jeg er så småt gået igang med at forberede mig på, hvordan jeg skal tackle julen og alle de søde og fede sagen, den byder på.

Min første tanke er, at det bestemt ikke bliver nemt!

De næste tanker går på, hvor mange arrangementer det egentlig handler om. For mit eget vedkommende skal jeg fejre jul til to julefrokoster, lillejuleaften, juleaften, 2. juledag og så selvfølgelig en festlig nytårs aften. Det betyder altså 6 festlige aftener med en kæmpe mængde usund mad og mange fristelser. Tidligere holdt jeg mig aldrig tilbage med maden over julen, hvilket betød, at jeg tog ca. 2 kg. på i løbet af juleferien. Det skal i hvert fald ikke gentage sig i år!

Jeg overvejede at have som mål ikke at tage på. Men, jeg bliver motiveret af at have ambitiøse mål, så jeg håber på, som minimum, at tabe 200 gram om ugen over julen.

Så langt, så godt. Hvordan skal dette mål så opfyldes? Hvad skal planen være?

Til de to julefrokster på arbejdet ved jeg, at der er en stor buffet, hvilket betyder, at jeg kan vælge de sundeste retter.

Jeg vil prøve at vælge fersk fisk, svinemørbrad eller and og groft brød – gerne med rug, og selvfølgelig salater eller andet grønt, hvis det er muligt. På den måde undgår jeg for mange fedtstoffer, panerieng, sukker og unødvendige kulhydrater.

Lillejuleaften, juleaften, 2. juledag og nytår skal holdes med familie og venner, som er godt bekendt med mit slanke-projekt. Derfor har jeg besluttet, at der skal være noget lækker mad jeg kan spise disse dage. Af de sædvanlige juleretter, er der flere ting, jeg godt kan spise uden de helt store problemer. And og flæskesteg kan gå an, hvis jeg blot fjernes skind og svær. Kartoflerne må jeg spise ca. 100 gram af. Rødkål og asier kan fås uden tilsat sukker, hvilket betyder, at jeg kan spise ret store mængder af disse grøntsager.

Sidst med ikke mindst, har jeg en helt enorm lyst til at forberede nogle lækre sunde retter, som de andre også kan glæde sig med. Idag vil jeg præsentere jer for nogle forskellige variationer af rødkålssalaten. Den næste måneds tid vil jeg komme med mine bud på flere sunde alternativer til den udunde julemad🙂

 

Rødkålssalat a l’orange

Salat:

  • rødkål
  • appelsiner (eller evt. æbler)
  • valnødder

Dressing:

  • olie
  • æblecidereddike
  • dijonsennep
  • salt og peber
  • sødemiddel

Rødkålen snittes fint, appelsinen skrælles og fileteres eller skæres blot i både, der derefter halveres. De to ingredienser blandes sammen, hvorefter man tilsætter valnødder. Man kan evt. erstatte appelsinerne med æbler. Man kan vælge at lade appelsinsaften gøre det som dressing, eller blande ovenstående ingredienser sammen og hælde over.

 

Rødkålssalat med mange slags kål

Salat:

  • 1/2 rødkål
  • 1/4 hvidkål
  • 5 Rosenkål (kan udelades)
  • 1 lille fennikel
  • 2 store æbler
  • Valnødder eller hasselnødder
  • Evt. hakkede svesker uden sten

Dressing:

  • 4 tsk. olie
  • 3 tsk. balsamicoeddike
  • 5 tsk. vand
  • 4 tsk. æblemarmelade
  • Salt og peber

Snit kålene fint, skær fennikelen i små stykker og skær æblerne i tern. Tilsæt svesker og nødder, og hæld dem over. Bland ingredienserne til dressingen, hæld over salaten og bland det godt sammen.

Jeg lavede denne salat i ugens løb og serverede den til en stegt svinemørbrad – en dejlig lille forsmag på julen🙂

 

Varm rødkålssalat

Ingedienser:

  • ½ kilo rødkål
  • 1 stort æble
  • 1 dl. eddike
  • 1 dl. usødet saft
  • Lidt vand
  • 3 kanelstænger
  • Salt og peber
  • Evt. lidt sødemiddel

Snit rødkålen fint og skær æblet i tern. Put alle ingredienserne i en gryde, og lad det koge i minimum en halv time til kålen er mør. Fjern kanelstængerne før servering og tilsæt evt. lidt sødemiddel.

 

 

 

Skriv et svar

