RSS Feed

Flere opskrifter og historier fra min hverdag

Flere opskrifter og historier fra min hverdag

Det er efterhånden lidt tid siden, jeg har været på bloggen. Der har været travlt med at prøve nye opskrifter af – nogle der viste sig at være gode, andre der var middelmådige🙂 Idag kommer jeg med et par stykker af dem, jeg synes var gode!

Jeg har været igang med mit ‘Projekt slankende mad’ i 5 uger nu, og jeg har tabt hele 8,1 kg. Jeg spiser varieret og godt og har efterhånden fundet mig nogle yndlingsopskrifter, som fremover vil være mindre og mindre tidskrævende at lave.

Èn suppe om ugen

Jeg har fortsat lavet mindst en suppe om ugen, for at få et ordentligt spark grøntsager. På den måde kan jeg spise så meget jeg har lyst til og stdig vide, at jeg ikke får mange kalorier indenbords. Den sidste suppe jeg lavede var en hvid rodfrugtsuppe med spidskommenolie.

Jeg brugte diverse ‘hvide’ rodfrugter – persillerod, pastinak, knoldselleri og tilføjede lidt porre og æble. Skrællede dem, skar dem i grove stykker og kogte dem møre i vand, der lige akkurat dækkede grøntsagerne. I vandet var også lidt bouillon og et par laurbærblade.

Når grøntsagerne er møre fjernes laurbærbladende og suppen blendes med lidt græsk yoghurt (minimum. 7%).

Stødt spidskommen blandes sammen med et par skefulde olie og dryppes oven på suppen, når suppen er serveret i skålen.

Dagens hovedret – Sur-søde tigerrejer med fyldte peberfrugter

Denne ret smagte bare super godt og er en af de retter, man slet ikke kan gætte er slankende. Jeg elsker at få lavet nogle retter, som smager ‘fede’🙂

Ingredienserne til tigerrejerne:

  • 150 g. tigerrejer
  • 1 dl. appelsinjuice (helst friskpresset)
  • 1 fed hvidløg (presset)
  • 15 g. revet ingefær
  • ½ hakket chili (eller ½ tsk. chilipulver)
  • lidt flydende sødemiddel
  • salt og peber
  • maizena jævner

Ingredienserne til peberfrugterne:

  • 1 peberfrugt
  • 3 cherrytomater
  • 2 skalotteløg
  • 1 fed hvidløg (presset)
  • 1 lille kvist rosmarin og timian (Jeg er så heldig at have krydderurterne i min have, men man kan sagten bare bruge tørrede kryderrier)

Alle ingredienserne til marinaden røres sammen og rejerne puttes i skålen – gerne i flere timer. Imens kan man med fordel forberede peberfrugten.

Peberfrugten halveres (lad gerne stilken blive på), kernerne fjernes, hvorefter de fyldes med tomater, løg, hvidløg og krydderurter. Giv dem evt. et stænk olivenolie, inden de skal bages i ovnen i 20-30 min. ved 200 gr.

5 minutter før servering puttes rejer og marinaden i en gryde, hvor det bringes i kog i kort tid (ca. 2-3 min.).

Rejerne tages op og marinaden jævnes med maizena.

Retten kan evt. serveres med ris til. Jeg spiser max. 75 gr., og resten af familien spiser meget mere. På billedet er der yderligere lidt dampet spinat og blomkål med balsamico.

Altid en dessert

Jeg har en enorm sød tand og planlægger derfor min kost, således at jeg stort set dagligt kan få noget sødt om aftenen.

Jeg har altid en åblomst vanilleis samt Ping pong ispinde liggende i fryseren, når det bare skal være nemt.

Vanilleisen bruger jeg på mange måder for at få variation. Jeg laver enten en chokoladesauce til, blander hindbær eller jorbær i eller blander den med lakridspulver. Det smager super godt og usundt – men jeg lover jer, at man kan tabe sig!!

Der er stadig utroligt mange æbler på mit æbletræ i haven, så derfor har jeg ofte lavet en æbledessert her i efteråret. Jeg har bl.a. lavet æblegrød og gammeldags æblekage og min mor har lavet en skøn æblesuppe.

På billedet ser I et lille ildfast fad med 2 skrællede æbler skåret i grove tern med 2 tsk. æble-/hybenmarmelade på toppen. De skal have ca. 15-20 minutter i ovnen på 200 gr. og kan efterfølgende spises sammen med græsk yoghurt rørt med flydende sødemiddel og lidt vanillekorn eller åblomst vanilleisen. Smager herligt og mætter tilmed.

Bon appetit🙂

3 responses »

  1. Super-inspirerende! Eeeelsker supper, er bare tit for doven til at skrælle/snitte/tilberede selv, selvom det klart er at foretrække. Tillykke med dit store vægttab! Det er super-godt gået. Jeg har selv smidt 10kg i løbet af 2012 og er netop hoppet på endnu et nyt mål for 2013 der hedder yderligere minus 5. Jeg har primært tabt mig ved hjælp af VBK-bøgerne og lange gåture, der nu er blevet til løb. Så inden sommer, skulle jeg gerne ha’ smidt i alt 15 kg (det lykkedes mig at holde vægttabet over julen, dét var en stor sejr!). Pøj-pøj med dit projekt, hvor langt er du fra at “nå i mål”?

    Svar
    • Hej Linda
      Sikke flot med dit vægttab🙂
      Jeg startede denne omgangs vægttab midt i oktober 2012 og har nu tabt ca 16 kg.
      Det er vildt dejligt🙂
      Skal tabe yderligere 7 kg, og jeg tror, det bliver nogle hårde kilo…:/

      Svar
      • You can do it!

        Jeg hepper med her fra sidelinjen🙂
        Vildt flot at du har tabt dig så meget, på så kort tid! Stort tillykke🙂

        Jeg mangler ca 5 kg, men det er som om kroppen ikke vil af med dem:/ Men jeg er også glad for, hvor langt jeg er nået. Tror på de sidste ryger i løbet af foråret.

        Held og lykke med resten af din “rejse”!

Skriv et svar

