RSS Feed

Quiche Lorraine med to skønne salater

Quiche Lorraine med to skønne salater

I denne weekend skulle vi have gæster til frokost, hvilket plejer at betyder rugbrød med alverdens lækkert pålæg. Jeg måtte tænke anderledes denne gang og kom frem til, at jeg ville lave tærte og salater. Jeg troede, at det ville tage mig lang tid at lave de tre retter, men overraskende nok tog det kun ca 1½ time.

Farverig salat

Jeg startede med at lave min småtern-salat på følgende måde:

Agurk, peberfrugt, hvidkål, gulerødder, rødløg og syltede rødbeder snittes i bitte små tern og blandes sammen med 1 tsk. citronsaft, 1 tsk. olivenolie og krydres med salt og peber.

De syltede rødbeder, olie, citron og salt & peber giver salaten både fedme, syre, salt og sødme.

Det er en skøn salat med masser af bid og smag i.

Lun grønkålssalat

Derefter lavede jeg en lun grønkålssalt med rødløg og æbler. Jeg skrællede æblerne og skar dem og rødlåg i både. Derefter stegte jeg dem på panden i balsamico eddike – dog ikke for meget. Der skal stadig være bid i dem.

Grønkålen vaskes, rives i mindre stykker og hældes over æblerne og løgene på panden, til det falder sammen. Servered med det samme. Tilføj salt og peber og evt. lidt mere balsamico.

Serveres med hakkede nødder på toppen. Alle slags nødder kan bruges. Jeg serverede nødderne ved siden af, så man selv kunne tilføje dem. De er ikke just slankende, men skulle være gode mod mavefedt🙂

Quiche Lorraine

Til sidst lavede jeg tærten, så den var klar, når gæsterne kom. Det er en tolkning af den franske quiche Lorraine, som Vægtkonsulenterne har lavet, og jeg synes, den er smadder god.

Man skal bruge følgende:

Bund

100 g. let mayonnaise

120 g. mel (jeg bruge halv hvedemel halv grahamsmel)

Rør ingredienserne sammen og tryk den ud i et medium tærtefad. Forbag den i ovnen ved 180 gr. i 10 min.

 

Fyld

4 æg

80 g. skinketern (Hvis man har en hamburgerryg fra dagen før, er det noget mere fedtfattigt end de skinketern man kan købe)

160 g. mager revet ost

200 g. græsk yoghurt 10%

Salt, peber og muskatnød.

Pisk æggene i en skål og tilføj de resterende ingredienser og krydderier.

Hæld massen over tærtedejen og bag til den er gylden oven på (ca. 20 min.)

Frokosttallerkenen kom til at se således ud, smagte dejligt og mættede godt. Jeg serverede flute og smør til gæsterne, men tog ikke selv noget🙂

 

Skriv et svar

